مهندس اولیاء نماينده يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو  با آيينه يزد  :


بسياري از مصوبات مهم سفر اول رياست جمهوري به يزد  محقق نشده است


 

انعکاس مطبوعات دریزدفردا "هفته نامه آیینه یزد "نماينده محترم مردم مومن، صبور و تلاشگر يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي در مصاحبه با مديرمسئول آيينه يزد به سئوالات اين هفته نامه پاسخ داد.

ضمن اظهار تشكر از ايشان نظر خوانندگان را به پرسش‌هاي مطرح شده و پاسخ مهندس علي اكبر اولياء جلب مي‌نمايد:

- همانطور كه مستحضريد مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد و هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است وحق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايدآيا در مدت نمايندگي اين توفيق براي شما حاصل شده است كه در بررسي امور اداري استان عنايت و توجه ويژه‌اي كه لازم بوده است مبذول نمائيد ؟

در اين مدت حدوداً يكسال ونيم تلاش كردم از ابزارهاي قانوني و نظارتي براي طرح مشكلات استان و درخواست براي رسيدگي به آن اقدام نمايم. دهها تذكر، چندين سئوال و اخيراً چند مورد درخواست تحقيق و تفحص جمعي و فردي و البته مكاتبات و گفتگوها با وزراء و معاونين آنها در همين راستا بوده است هرچند براي پيگيري مسائل استان انتظار اين بود كه مديريت استان بر اساس مصالح استان تعامل بهتري با نمايندگان استان مي‌داشت تا آن بخش از مسائل كه در داخل استان قابل حل است، بر طرف مي‌شد و يا نهايتاً با همكاري و هماهنگي با نمايندگان مسائلي هم كه در سطح كشور بايد پيگيري مي‌شد به صورت موثرتري دنبال مي‌شد ولي متاسفانه به خاطر اين عدم هماهنگي فرصت هايي را از دست مي‌دهيم.

- آيا در شوراي اداري استان شركت مي‌كنيد؟ قبل از تشكيل شوراي اداري استان از جنابعالي دعوت به عمل مي‌آيد كه حضور پيدا كنيد ؟

اوايل دوره نمايندگي چند بار در آخرين لحظات دعوت نامه شورا به دست ما مي‌رسيد كه به خاطر مصادف بودن با جلسات مجلس و يا عدم امكان حضور اين توفيق حاصل نشد. چند ماهي است كه هيچ دعوت نامه‌اي هم به دستمان نرسيده كه ظاهراً نشان دهنده آن است كه جلسات شوراي اداري تشكيل نمي‌شود.

مجمع نمايندگان استان در گذشته از استاندار خواست كه در هر جلسه شوراي اداري 20 دقيقه براي صحبت نمايندگان وقت بگذارد ولي اين امر تاكنون محقق نشده است.

-به عنوان نماينده مردم يزد و صدوق نظرتان پيرامون اجرايي و عملي شدن مصوبات در دو نوبت سفر رياست جمهوري و هيات دولت به يزد چيست؟ تا چه حد اقدامات انجام شده در اين زمينه را موفقيت آميز مي‌دانيد؟ فاز دوم آبرساني به يزد به كجا انجاميد ؟

هر چند حضور دولت در استان‌ها في نفسه امري مثبت و بسيار پسنديده هست و مي‌توانست منشاء اثرات فراوان و ماندگاري داشته باشد متاسفانه علي رغم پاره‌اي تذكرات مبني بر احساسات و تبليغاتي شدن اين سفرها در حال حاضر اكثر نمايندگان در نطق‌هاي خود از عدم اجراي مصوبات گله مندند. استان ما نيز از اين امر مستثني نيست.

بر خلاف جو تبليغات غير واقعي در آستانه سفر دوم رياست جمهوري كه بيش از 80 درصد مصوبات سفر اول را اجرا شده، وانمود مي‌كرد بسياري از مصوبات مهم سفر اول از جمله طرح آبرساني، گاز رساني به شهرها، موزه يزد، اعطاي تسهيلات به واحدهاي بزرگ توليدي ،ورزشگاه بزرگ يزد، پروژه‌هاي فرودگاه و غيره محقق نشده است اخيراً و بعد از سپري شدن انتخابات به نظر مي‌رسد با توجه به صحبت‌هاي پراكنده پيرامون انحلال مجدد معاون اجرايي رييس جمهور و نيز تعهدات قابل توجه وزرا اراده لازم برا‌ي عملي شدن اين مصوبات و قول‌هاي داده شده كمتر شده است. معهذا ما در حد توان خود پيگير موضوع هستيم اميد داريم به حداقل نتايج مورد انتظار برسيم.

-جنابعالي سالها در سمت‌هاي مختلف اداري و مديريتي از جمله استانداري و معاونت و رياست برنامه و بودجه انجام وظيفه نموده ايد آيا انحلال سازمان برنامه و بودجه توسط دولت نهم را كار صحيحي مي‌دانستيد؟

اكثر مديران و صاحبنظران انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي را اشتباهي بزرگ مي‌دانند، خيلي‌ها هم اعتقاد دارند اين كار بلحاظ قانوني هم اشكال داشت. هرچند سازمان مديريت داراي اشكالات و اشتباهات غيرقابل انكاري بود ولي حذف نهاد برنامه ريزي كشور كه مسئول تهيه اسناد بالادستي و فرابخشي هماهنگي و نظارت بر عملكرد مديران بخش‌ها بود مي‌تواند نظام و كشور را با مشكلات اساسي و جدي مواجه سازد.

در حال حاضر حوزه بخش‌ها اختيارات بيشتري دارند و طبعاً در بعضي زمينه‌ها كارها سريع تر انجام مي‌شود ولي حوزه‌هاي فرابخشي و كلان بدون متولي است. اينجانب در همين رابطه دو درخواست تحقيق و تفحص به هيات رييسه داده‌ام كه در كميسيون برنامه و بودجه هم مطرح شد و انشاءالله در آينده نزديكي در صحن مجلس نيز ارائه خواهد شد.

-آنچه در صحنه سياست ايران رايج است. به اصطلاح شما از گروه نمايندگان اصولگراي مجلس نيستيد.آيا اين امر در بعد نظارتي حضرتعالي بر سازمان‌ها و ادارات يزد خللي وارد نياورده و آيا از طريق مديران ادارات كل در جريان مشكلات استان به ويژه در زمينه صنعت و اشتغال و امور اداري و جاري يزد قرار مي‌گيريد؟ آيا مسئولان اجرايي استان در اين زمينه تعامل لازم با نمايندگان استان دارند؟

با توجه به بيش از 20 سال سابقه كار در استان به طور كلي با مشكلات آشنايي لازم را دارم و از كانال‌هاي مختلفي از جمله افراد مختلف و يا تشكل‌ها اطلاعات به دستم مي‌رسد از طرفي با توجه به اينكه از سوي نمايندگان عضو ناظر شوراي برنامه ريزي استان هستم ارتباطم با مجموعه اداري برقرار است منتهي از بعد اطلاع رساني استانداري و بعضي دستگاه‌ها تمايل مطلوبي ندارند و يا بعضي بنا به جهاتي در اين زمينه احتياط مي‌كنند!

تلاش اينجانب اين است كه با حضور در مجالس مردمي، مساجد و نيز ارتباط با تشكل‌ها اين ضعف‌ها برطرف شود.با فعال شدن دفاتر اينجانب در يزد و تهران نيز ارتباط خوبي با آحاد جامعه برقرار است.

-غير قانوني بودن اخذ عوارض توسط شهرداري يزد ونحوه تصويب آن در سال 1387 ومصوبه به اصطلاح ساماندهي آجر و بعضي از مصالح ساختماني توسط استانداري كه بر خلاف ضابطه و قانون عمل مي‌كردند مكرراٌ طي مقالاتي در آيينه يزد اعتراض شد اما مسئولان امر حتي يك مورد هم به انتقادات بحق پاسخ ندادند آيا جنابعالي چون نماينده همه مردم يزد هستيد در جريان امر قرار مي‌گرفتيد ؟ بي توجهي مسئولان امر به انتقادات و اعتراض مردم كه در مطبوعات و روزنامه‌هاي استان درج مي‌گردد چگونه قابل توجيه است؟

به نظر من مشكل اصلي اين است كه در سال‌هاي اخيرخيلي از مسئولين خود را پاسخگو نمي‌دانند. شايد قضاوت شما و ساير اصحاب رسانه در اين مورد دقيق تر باشد در اين شرايط اگر دوستان اشكالاتي به نظرشان مي‌رسد چنانچه اطلاعات دقيق و مستندات لازم را در اختيار اينجانب قرار دهند آمادگي دارم از ابزارهاي نظارتي مجلس براي پيگيري استفاده كنم هر چند اصلح اين است كه خيلي از مسائل در استان و با حكميت نماينده محترم ولي فقيه در استان و نيز مجمع نمايندگان استان حل شود.

-در مواقعي تذكراتي مي‌دهيد مثلاً موضوع تخصيص بودجه استان و سهميه شهرستان يزد كه يك پنجم بودجه استان بوده كه با وسعت و جمعيت مركز يزد هماهنگي لازم وجود ندارد يا بحث توزيع آرد و چاره انديشي براي بهبود كيفيت نان و جلوگيري از تشكيل صف خريداران نان جلو نانوائيها آيا نتيجه‌اي حاصل شده است؟

تذكر، سئوال، استيضاح و غيره از ابزارهاي نظارتي نمايندگان مجلس است اگر نمايندگان بتوانند به صورت هوشمندانه و درست از اين ابزارها استفاده كنند، نتايج مثبتي حاصل مي‌شود هر چند لزوماً تاثير اين اقدامات همواره صد درصد نيست به همين علت نمي‌توان كمترين تاثير آن را هم ناديده گرفت.

هر چند متأسفانه در حال حاضر ضمانت اجرايي كاملي براي اين ابزارهاي نظارتي وجود ندارد معهذا افكار عمومي و درج در سابقه وزراء حداقل پشتوانه ترتيب اثر دادن به اين تذكرات است در مورد سئوال وضع جدي تر است و به دنبال سئوال، وزير بايد در كميسيون حاضر شود و پاسخگو باشد و اگر موضوع كاملا مهم و از پشتيباني نمايندگان برخوردار باشد نمايندگان مي‌توانند آن را به صحن بكشانند.

در مورد اينكه چرا به شهرستان يزد با پنجاه درصد جمعيت استان، تنها بيست درصد اعتبارات تعلق مي‌گيرد چون پاسخ قانع كننده‌اي از مسئولان مربوطه دريافت نكردم،آن را به صورت سئوال از وزير كشور مطرح كرده‌ام كه در حال طي مراحل قانوني است در مورد مسايل نان هم گلايه هايي وجود دارد كه چون در استان حل نشد از وزرات بازرگاني خواستار كمك به حل مشكل شده ام.

-قبل از آغاز ماه مبارك رمضان، هيات دولت كاهش ساعات كار كاركنان ادارات را اعلام كرد اين امر باعث اعتراض عده‌اي از نمايندگان مجلس از جمله رياست مجلس گرديد بعد از چند روز دولت سخن از جبران ساعت كار ادارات را مطرح كرد كه مجدداً غير قانوني بودن اين موضوع را نيز اعلام نمودند در مجموع نظر مجلسيان به اين بي توجهي به قوانين چيست ؟

تعداد قابل توجهي از نمايندگان مجلس در مورد اقدامات خلاف قانون حساس هستند و به موقع واكنش نشان مي‌دهند عده‌اي هم همه اقدامات دولت را همواره درست و موجه مي‌دانند. پيگيري اين بحث‌ها با توجه به اهميت موضوع و نيز فضاي مجلس و يا فضاي عمومي جامعه متفاوت است همانطور كه ملاحظه كرده ايد بعضي اوقات كه اجماع بيشتري روي بعضي اشتباهات و خطاها وجود دارد، پيگيري‌ها زودتر به نتيجه مي‌رسد و گاهي هم نمايندگان ترجيح مي‌دهند روي موضوعي زياد پافشاري نكنند و از حد تذكر فراتر نروند.

-با مروري به روند معرفي 21 وزير پيشنهادي و درنهايت تاييد 18 نفر از آنان، معرفي مجدد 2 وزير از جمله وزير آموزش و پرورش و پس گرفتن نامه آن هم با گفتن اين جمله كه به علت نزديك بودن شب قدر نامه معرفي را پس گرفتند آيا بيان اين جمله‌ها و يادآوري اين علت‌ها را شايسته اين مردم آگاه مي‌دانيد؟ مطالعه و نحوه معرفي و وضعيت چند وزير براي آموزش و پرورش در 4 سال اخير و بركناري آنها يا خالي بودن صندلي وزارت آن هم در شروع سال تحصيلي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

آقاي رييس جمهور براي دومين بار بر نمايندگان منت گذاشته و گفتند كه براي اينكه به زحمت نيفتند پيشنهاد معرفي 2 وزير را پس مي‌گيرند ولي همانگونه كه شاهد بوديد مجلس هفته گذشته ( بعد از تعطيلات دو هفته‌اي تابستاني و سركشي به حوزه) كار خود آغاز كرد ولي از معرفي وزراء خبري نشد هر چند دليل اين اقدام انصراف احتمالي يكي از كانديداها و يا وقوف آقاي رييس جمهور به عدم راي آوردن آنها مي‌تواند باشد معهذا اميدواريم هر چه زودتر وزراي پيشنهادي به مجلس معرفي شوند تا مشكلات بيشتر نشود.

نكته‌اي كه در اين بحث وجود دارد اين است كه در شرايط فعلي بسياري از امور قائم به شخص رييس جمهور و نظرات و شخصيت‌هاي فردي ايشان برمي گردد واين امر سبب شده است كه حتي بسياري از دوستان نزديكشان نيز از گردونه همكاري با ايشان حذف شوند تغيير نيمي از كابينه در دولت نهم و حذف افرادي چون دكتر رهبر، پورمحمدي، دانش جعفري و غيره كه از وزنه‌هاي تعادل دولت بودند و بعد كنار گذاشته شدن افرادي همچون مهندس فتاح نشان مي‌دهد كه متأسفانه دولت نه تنها در طيف اصولگرايان بلكه حتي در جمع ياران نزديك رييس جمهور نيز به خرد جمعي متكي نيست و قطعاً اين مشكل مي‌تواند فرصت‌هاي زيادي را از كشور بگيرد و يا مشكلاتي را ايجاد كند.

در شرايط معتبر نبودن برنامه چهارم، حذف يا تضعيف سازمان مديريت و تغييرات پي در پي مديران (كه با تغيير گسترده مديران بعدي و تغيير رويه ها، محو نسبي حافظه اداري و اطلاعات در مجموعه‌هاي اداري همراه است) و بعضاً تصميم گيري‌هاي احساسي و لحظه‌اي نمي‌توان چندان به ثبات و همگرايي براي رسيدن به اهداف كه در واقع رسيدن به اهداف بلند و چشم اندازاست اميدوار بود، چرا كه تحقق اين امر منوط به بهره گيري از خرد جمعي اجماع نخبگان و اجماع عمومي انسجام در برنامه ريزي و هماهنگي در فعاليت‌هاي مستمر و جدي است كه به نظر مي‌رسد در حال حاضر حداقل بخشي از اين شرايط وجود ندارد ولي در حال حاضر نبايد نااميد بود و بايد از فرصت‌ها حداكثر استفاده را كرد.

-حجه الاسلام سيدحسن خميني و يا بعضي از اعضاي بيت امام راحل (ره) در مراسمي از جمله تنفيذ و تحليف رييس جمهور شركت نمي‌كنند اما در سحر ماه رمضان به ديدن دكتر بهشتي فرزند آيه الله شهيد بهشتي كه از زندان آزاد شده بروند.گرچه عموم مردم علت را مي‌دانند آيا در سطوح بالا براي حل اين مسائل زودتر چاره انديشي نمي‌شود ؟

خيلي از اتفاقات كه بعد از انتخابات رياست جمهوري اتفاق افتاد براي بسياري از مردم و نخبگان از جمله تعداد قابل توجهي از شخصيت‌هاي اصولگرا هم قابل هضم نبود از طرفي خيلي‌ها براي حفظ مصالح نظام حتي از اظهارنظر و انتقاد نيز پرهيز دارند در مجموع اتفاقاتي كه افتاد خيلي از ضعف‌ها را آشكار كرد و اقداماتي هم براي اصلاح امور آغاز شده كه اميد است به تدريج كمرنگ و به فراموشي سپرده شود شايد زمان بيشتري نياز باشد تا اين نگراني‌ها را به راه حل‌هاي مشترك و موثر براي رفع نارسائيها منتج شود.

فاصله بين ايده آل و وضع موجود اين است كه بر اساس فرمايش اميرمومنان (ع)كه فرمودند اگر كسي از شنيدن از پا درآوردن خلخالي از پاي يك زن يهودي بميرد نبايد او را ملامت كرد يا ايشان فرمودند« با قاتل من مدارا كنيد» امروز عده‌اي با تصور و انگيزه‌ي حفظ نظام(در واقع حفظ خود) به خود اجازه مي‌دهند با همه منتقدين نه تنها به عنوان مخالف نظام بلكه به مثابه معاند و محارب و به قول آن آقا با بي رحمي هر چه تمام تر برخورد شود.ديديم كه چه بسيار افرادي كه براي تخلفاتي كوچك زنداني و شكنجه و تعدادي هم كشته شدند در اين حال فرزند شهيد بهشتي كه يك استاد دانشگاه است در دفاع از مظلوم به جمع آوري اطلاعات كشته شدگان پرداخت كه دستگير شد.چون نوه حضرت امام(ره) بعد از آزادي وي با وثيقه به ديدن او رفت، ايشان هم مغضوب شد و توسط برخي رسانه‌هاي سر سپرده مورد هجمه و توهين قرار گرفت و گويا سيره پيامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) امروز در نزد عده‌اي كه متاسفانه در حاكميت مي‌باشند اعتباري ندارد و در اين راه حاضر به حذف بسياري از سرمايه‌هاي نظام هستند با تأسف از اين وضع اميد داريم با الطاف الهي و عنايات حضرت ولي عصر(عج) و تدبير عقلاي قوم و مقام معظم رهبري اين فتنه نيز برطرف گردد.

 

 
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا